Tässä vähän fakta-osiota pitkilleen; skipatkaa, jos ei kiinnosta :)
Toimin ammatikseni henkilöstöpäällikkönä. Vaikka olen äitiyslomalla, olen yrityksemme toiminnassa mukana tietyllä tapaa "takapiruna". Kun mies on pojan kanssa, minulle jää silloin tällöin sunnuntaisin aikaa tehdä myös työhommia.
Johtoryhmän kokouksessa päätimme, että laadimme yrityksellemme kirjalliset SoMe-ohjeet. Tarve ohjeistukselle syntyi käytännön kautta: erään työntekijän somettelun vuoksi yrityksemme menetti kaupan. Yritykselle tulisi siis laatia yhtenäiset ohjeet siitä, mitä oikein saa julkaista.
Itse olin mielissäni ohjeistuksen laatimisesta, sillä se on mielestäni ammatillisesti houkutteleva tehtävä. Vaikka aivoni eivät ole äitihormonien vuoksi ihan täydessä terässä, silti SoMe-ohjeiden laatiminen oli mielestäni mielenkiintoinen, mutta samalla haasteellinen tehtävä. Yrityksemme kanta on, että SoMessa saa julkaista, kunhan miettii, mitä julkaisee. Miten sitten määritellä riittävän yksityiskohtaisesti, mitä saa julkaista? Missä menee raja yksityisen ja julkisen minän välillä? Määrittely on melkoisen hankalaa: ohjeet eivät voi olla ainoastaan ei-sanoja sisältäviä kieltolistoja.
SoMe-ohjeiden tulisi olla sellaisia, että niistä on konkreettista hyötyä. Niiden tulisi olla riittävän yksityiskohtaisia, mutta kaikkea ei voi työnantajakaan kieltää sananvapauden nimissä. Ohjeiden tulee myös ehdottomasti huomioida toimiala ja sen luonne, joten ohjeita ei voi "kopioidakaan" toisista yrityksistä.
Mitä siis kannattaa ohjeistaa? Näihin tärppeihin minä päädyin ohjeistusta laatiessani. Tässä lyhennettynä siis ohjeistuksen ydinkohdat:
1. Asiallinen käytös sosiaalisessa mediassa
Työntekijä
saa reagoida yritystä koskeviin asioihin sosiaalisessa mediassa, mutta
käytöksen tulee olla kaikin puolin asiallista ja ammattimaista.
2. Lojaalius
Harkitse
ennen kuin kirjoitat: älä
julkaise mitään sellaista, joka voisi asettaa sinut tai yrityksemme kielteiseen
valoon.
3. Yksityiskohtaisten tietojen julkaiseminen
Työntekijällä
ei ole oikeutta julkaista yksityiskohtaisia tietoja
yrityksestä, sen palveluista, tuotteista, sopimuskumppaneista
tai muista vastaavista tahoista sosiaalisessa
mediassa.
4. Liike- ja ammattisalaisuudet
Työntekijä
ei saa työsuhteen kestäessä käyttää hyödykseen tai ilmaista muille työnantajan
ammatti- ja liikesalaisuuksia.
5. Työpaikan asioista "purnaaminen"
Sosiaalinen media ei ole oikea paikka työpaikan asioista
purnaamiseen. Vältä kirjoittamasta muista
negatiivisessa sävyssä ja vältä osallistumista keskusteluihin, joihin voi
liittyä negatiiviseksi koettuja piirteitä.
6. Brändin rakentaminen
Kannustamme
työntekijöitämme osallistumaan positiivisessa hengessä yrityskuvamme
rakentamiseen. Älä kuitenkaan aloita tai
osallistu keskusteluihin, jotka voivat olla yrityksemme kannalta haitallisia
tai jotka voivat heikentää yrityskuvaamme.
7. Lainsäädännön noudattaminen
Noudata aina lainsäädäntöä
kaikissa julkaisuissasi. Älä julkaise
loukkaavia, virheellisiä tai valheellisia kirjoituksia internetissä.
8. Tietoturvasta huolehtiminen.
Muista, että jokaisen vastuulla on huolehtia
tietoturvasta.
Aiheesta kiinnostuneille:
Mielenkiintoinen ohjeistus SoMesta työelämässä löytyy täältä suomeksi.
Meillä on HR puolella ollut haasteita. Olemmekin suunnitelleet HR-palvelun käyttämistä, joka voisi toivottavasti meidät ohjata oikeille raiteille ajansaatossa. Kiitos tästä postauksesta. Mielenkiintoista lukemista ja hyviä asioita tuoda esille. https://www.humansense.fi/palvelutarjonta
VastaaPoista