lauantai 4. heinäkuuta 2015

Kesälomareissulla - Helsinki, Tallinna, Nuuksio & Punkaharju

Viikko kesälomareissussa perheen kesken hurahti nopeaan! Tässä teille vähän matkakertomusta, kuvia ja kokemuksia noista meidän lomanviettopaikoista sekä muutenkin meidän reissusta :) Ainiin, ja nähtiinhän me julkkiksiakin; HIM:n Ville Valo Helsingissä Alepassa ja itse Huttokauppakeisari seurueineen Tallinnan kaduilla :)

Reilun viikon reissun alussa meillä oli kaupunkilomaosuus ja viikko päätettiin sitten luonnon helmassa rentoutumalla. Reissu aloitettiin suunnistamalla sunnuntaina heti aamusta kotoa kohti Helsinkiä. Sosiaalisen median kautta olin saanut vihiä Pika Kievarista, jossa halusin pysähtyä syömään matkalla Helsinkiin. Pika Kievari sijaitsee Lahdessa, n 15 minuuttia sivuun isolta tieltä; eli juuri sopiva matka siis, jonka viitsii reitiltä poiketa. Ja kyllä ehdottomasti kannatti pysähtyä tuolla! Loistavat burgerit ja muutenkin viihtyisä paikka! Erittäin hyvä vaihtoehto ABC:lle :)

Helsingissä majoituttiin ihastuttavassa Hilton hotelli Kalastajatorpassa. Hotelli oli meille tuttu edellisvuoden Cheekin keikan matkalta. Kalastajatorppa on aivan loistava ja osasta huoneista avautuva merinäköala on lumoava! Ja se aamupala, ihan fantastinen, mmm..! Iltaa vietettiin hotellihuoneen lisäksi Helsingissä Munkkiniemenrantaan tutustuen ja käytiinpä jäätelölläkin :)

Helsingin yön jälkeen käytiin aamusta ennen laivan lähtöä vähän kävelemässä sekä shoppailemassa. Ensin käytiin Halti Outletissä Lauttasaaressa, josta tein käsittämättömiä löytöjä: toppatakki, kevyt ulkoilutakki ja -housut, kerrasto ja sukat  yhteensä karvan yli 150€! Normaalisti edes toppatakkia ei saa tuohon hintaan! Nyt on kunnon vetimet, jotta pojan kanssa voi syksyn ja talven tullen touhuilla ulkona :)

Outlet kierroksen jälkeen lähdettiin keskustaan.... Ja kyllä, pääsin Louis Vuittonin liikkeeseen! Ja kyllä, ostoksiakin tuli tehtyä, sillä sain oman shawlini <3 LV:llä saimme hyvää palvelua vasta toiselta myyjältä, sillä ensimmäinen suhtautui meihin todella koppavasti eikä pitänyt meitä ollenkaan ostavina asiakkaina. Toki LV:n liikkeeseen olisi voinut mennä vähän fiksummissa vaatteissa kuin shortseissa ja varvassaldaaleissa... Mutta noissa vetimissä nyt oltiin hellepäivää keskustassa viettämässä! Onneksi toinen myyjistä ei ollut omien ennakkoluulojensa takana, vaan palveli meitä hyvin ja kaupat syntyivät :)

Laivaan päästiin maanantaina puoli neljän hujakoilla ja lähdettiin kohti Tallinnaa. Matka sujui nopeasti ja laivan leikkipaikkakin tuli tutuksi. Matkustimme Eckerö Linen Ms Finlandialla ja olen tuohon laivaan ihan tyytyväinen; kaikkea tarvittavaa löytyi kahden ja puolen tunnin laivamatkan ajaksi. Poikakin viihtyi leikkipaikalla oikein hyvin ja laivan keinutuksessa veteli makeasti päikkäreitään :)

Tallinnassa suunnattiin Euroopa hotellille ja oikeastaan suoraan syömään ja sieltä pojan nukutushommiin. Maanantai-ilta hurahtikin ihan rutiiniasioiden parissa.  Euroopa hotelli oli meille myös aiemmilta reissuilta tuttu ja sitä voi kyllä suositella! Lisäksi se on kävelymatkan päässä satamasta, jos on jalan liikenteessä :) Hotellissa kelpasi pienen miehen touhuilla ja leikkiä! Tuolla opittiin nousemaan itse istumaan sekä ylös tukea vasten :)

Tallinnassa vietettiin tiistaipäivä shoppaillen, hotellihuoneessa akkuja ladaten (=lue leikkienergiaa purkaen) ja illalla käytiin pitkän kaavan mukaan syömässä vanhassa kaupungissa Peppersack nimisessä ravintolassa. Loistavaa ruokaa ja palvelua, suosittelen! Keskiviikkona käytiin aamusta Super Alkosta hakemassa kesäjuomista ja suunnattiin laivalle, joka lähtikin jo puolilta päivin. Laivamatka mentiin jo tutulla Ms Finlandialla. Tallinnasta muistoksi jäi ihania kokemuksia, ruokaelämyksiä, vaatteita, kenkiä, leluja ja konkreettisimpana 12 rakkulaa kaikesta kävelystä!!!

Keskiviikkona laivamatkan jälkeen ajettiin Nuuksioon kokoushotelli Siikarantaan. Oikein luonnonläheinen ja aktiviteetteja täynnä oleva vaikka, joskin nimensä mukaisestikin enemmän kyllä kokoushotelli. Palvelu ja ruoka oli hyvää, huoneet keskinkertaiset ja vähän jäi vaivaamaan se, miten tyhjillään isot tilat olivat. Asiakkaita oli, mutta ihmismassat hukkuivat sinne tilan paljouteen. Siikarannassa ehdittiin olla kaksi yötä ja mukaan mahtui kaikenlaista touhua: kävelyä, frisbee golffia, auringon ottoa, uintia, leikkipuistossa olemista, leikkimistä, rentoutumista ja syömistä. Nautittiin tuosta kauniista paikasta! Poikakin sai ensi kosketuksen nurmikkoon ja järviveteen! Vähän jännäsin, olisiko vesi liian kylmää, mutta ei tuntunut meidän pikkuvesipedolle olevan!

Perjantaina suunnattiin matka kohti Punkaharjua, jossa mieheni on lapsuudessa paljon käynyt ja lupasi vihdoin minutkin sinne viedä. Punkaharjussa ihanat luonnonmaisemat ja fantastinen lomasää hellivät meitä. Majoituimme Maatilamatkailu Mannilan Rantakatissa, joka on hotellin ja leirintäalueen risteytys. Ihan kiva paikka, joskin siisteydessä olisi vähän parantamisen varaa. Punkaharjulla on mahtavat nuo harjumaisemat ja oltiinkin varustauduttu, että niitä kierrettäisiin, mutta 30 asteen helteet muutti meidän suunnitelmia. Niimpä patikoinnin sijaan nautittiin auringosta, järvestä, mansikoista, käytiin Savonlinnassa lörtsyillä, Hepokatin ihastuttavalla maatilalla ja kotieläinpihalla, kiertoajeluilla ja kävelyillä. Punkaharjulla on upeiden maisemien lisäksi vesi- ja puuhapuisto Kesämaa, jonne tullaan kyllä ehdottomasti, kunhan jätkä vähän kasvaa!

Kokonaisuudessaan meillä oli ihan mahtava reissu! Joskin kotimaassa matkailu on kyllä ihan törkeän kallista, vaikka mekään ei majoituttu viiden tähden hotelleissa tai syöty joka kerta a la
Cartea. Silti, näitä reissukokemuksia en vaihtaisi mihinkään! Mahtava reissu, paljon uusia kokemuksia, kauniita kaupunkeja ja ihana Suomen kesä <3